Hvordan spise sunt og lett på café?

Det er mange som ønsker å gå ned i vekt, og derfor tenkte jeg det var fint å skrive et innlegg med tips til valg av mat og drikke når man ønsker å hygge seg på cafe men fortsatt passe vekten.


Brød/sandwich/bagett

Dersom du velger brød/sandwich/bagett, be alltid om det groveste. Spør! Om brødet er brunt betyr ikke det at det er grovt. Mange grove brød er brune, men det kan også skyldes at brødet er tilsatt malt eller brun sirup. Grovt brød bakt på sammalt mel, nøtter og frø metter lenger og gir mer energi. I tillegg til at næringsverdien er betraktelig bedre for grovt brød enn for hvitt.


Gode alternativer til pålegg er egg, reker, magre kjøttpålegg, laks, kremost og ost. Helst magre varianter av kremost og ost. Vær oppmerksom på at både ost og laks inneholder en del kalorier, men begge metter godt og er gode kilder til ulike næringsstoffer som er bra for kroppen. Be om brød uten smør eller et tynt lag smør. Eventuelt kan du spørre om å få kremost istedenfor smør dersom caféen smører selv.


Salat

Salat er bra, men be om dressingen ved siden av, slik unngår du salater som bader i dressing. Da kan de faktisk være noen skikkelige kaloribomber! Reker, kylling, kalkun, tunfisk og skinke er et godt valg om du ønsker en salat med kjøtt. Mange steder tilbyr også salater med linser og bønner, noe som er tipptopp for kroppen. Bønner, linser og frø er også gode kilder til protein dersom du ikke ønsker kjøtt i salaten.


Varmretter

Mange caféer tilbyr varmretter. Supper og omeletter er gode alternativer, men vær obs her også. Velg supper med grønnsaker og gjerne magert kjøtt. Styr unna kremete supper basert på fløte dersom du ønsker å begrense kalorimengden. Omeletter med grønnsaker og magert kjøtt er heller ingen dum idé. 


Kaffe

Er du ute etter å redusere kalorimengden i kostholdet ditt er svart kaffe å anbefale. Om du må ha melk i kaffen bør du velge ekstra lettmelk eller lettmelk. Har du lyst å kose deg litt ekstra, men ikke skeie helt ut kan du for eksempel drikke en Kaffe mocca og be om å få den med lettmelk eller ekstra lett, uten krem. Mindre fett og kalorier, men smaker like godt (synes jeg). Her er oversikten over kalorimengden i 250 ml av ulik kaffe:


Svart kaffe: 3 kcal

Kaffe Latte (med lettmelk): 103 kcal

Kaffe Latte (med helmelk): 145 kcal

Cappucino (med lettmelk): 95 kcal

Cappucino (med helmelk):133 kcal

Kaffe Mocca (med lettmelk): 181 kcal

Kaffe Mocca (med helmelk) 244 kcal


Vann

Vann er tørstedrikk nummer 1 å anbefale. Forsyn deg gjerne med vann med noen skiver sitron eller lime dersom spisestedet tilbyr dette. Det kan være lurt å drikke et glass vann før du spiser, slik at du blir fortere mett.


Mengde

Tenk deg alltid om før du begynner å spise og vær ærlig med deg selv om dette er fornuftig porsjon. Mange spisesteder serverer i overkant store porsjoner. Spis sakte og kjenn etter. Eventuelt kan du bestemme deg på forhånd for hvor mye av maten du skal spise, og vent ca. 20 minutter etter at du har spist dette før du spiser mer. Ta deg en kaffe eller tyggis i mellomtiden. Kjenn så etter om du fortsatt er sulten eller om du har fått nok.


Sjekk næringsinnholdet

Trenger du å vite hva maten inneholder er det kjekt å vite at mange caféer har næringsinnholdet i produktene deres tilgjengelig på nettet. Starbucks og Espressohouse har blant annet dette :)

377 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle